VAAK GESTELDE VRAGEN OVER KENNISMANAGEMENT

VERKORTE VERSIE


Wat is kennis ?
Hoe onstaat kennis
Waar is kennis te verkrijgen?
Wie bezit kennis?
Waarom is kennis belangrijk?
Welke soorten kennis bestaan er?
Wat is kennismanagement?
Wat is kennisbouwkunde?
Hoe kunnen we kennis vergaren?
Hoe kunnen we kennis onderhouden?
Hoe kunnen we kennis vermeerderen?
Hoe kunnen we kennis verkopen?
Wat is er nog meer nodig voor goed kennismanagement?
Wat zijn de drempels om kennis te verspreiden?
Hoe kan kennis beter worden ontsloten?
Hoe kunnen we kennis optimaliseren?

Terug naar Workshoptermen Verder Homepage

WAT IS KENNIS?

- Kennis is door een individu of groep begrepen informatie met een bepaald doel.
- Kennis en informatie overlappen elkaar gedeeltelijk Zie ook werkgebied ALL WELL Thinkware
- Kennis wordt verkregen via een denk- en leerproces
- Methoden, technieken, hulpmiddelen en trainingen versnellen dit leerproces
- Denkvaardigheden en oefeningen verdiepen de kennis
- Kennis is overdraagbaar: mondeling of via verschillende (moderne) media
- Kennis is een productieverhogende factor
- In de praktijk is het toepassen van kennis belangrijk
- Kennis in de diepte: subatomaire deeltjes bestuderen, principia cybernetica
- Kennis in de breedte : dwarsverbanden, conceptueel denken
- Kennis in de toekomst: futurologie, lange termijn planning
- Concrete kennis : kennis over de bediening van een Boeing 747
- Abstracte kennis : kennis over het gedrag van organisaties in een malaise-periode

Terug Verder Homepage

HOE ONTSTAAT (NIEUWE-)KENNIS?

- door wat men weet inzetten voor een bepaald doel
- door extrapolatie en combinatie van voorkennis
- door het in de praktijk verder ontwikkelen mbv theorieën, hypothesen, technieken,
methoden, modellen, simulaties, voordrachten, discussies, trainingen ,
oefeningen en hulpmiddelen.
- door onderzoek binnen een bepaald kennisdomein
- één persoon of meerdere personen tegelijk kunnen inzicht krijgen in de nieuwe kennis. Men doet dan bijvoorbeeld de ontdekking van de eeuw zoals de relativiteitstheorie of de W.C. (en het rioolstelsel daarbij).

Terug Verder Homepage

WAAR IS KENNIS TE VERKRIJGEN?

- Op jeugdige leeftijd bij de ouders of opvoeders
- Tijdens leerplichtige leeftijd :in het dictaat, bij de docent, bibliotheek, internet
- Tijdens de werkzame periode: bij het afdelingshoofd, de R&D afdeling, de
mediatheek, universiteiten, TNO, Innovatiecentra, Databanken, intranet,
cursusinstituten, consultants
- Tijdens de adviserende periode: bij de bibliotheken, internet, menselijk netwerk

Terug Verder Homepage

WIE BEZIT KENNIS C.Q. WAAR IS ZIJ TE VINDEN?

- Vakspecialisten: hartchirurgen, worstontwikkelaars, nucleaire centrale bouwers enz., enz.
- Individuën: schrijvers, journalisten, docenten, advocaten, enz.
- Organisaties: bedrijven, instituten, instellingen, overheidsorganen, projectgroepen, onderzoek commissies, enz.
- Kennisinstituten: Universiteiten, HBO-instellingen, TNO, Vakbibliotheken ( via KENNIS-STEWARDS)
- Databanken, Internet, Intranetten( ONLINE, vergt nog INTERPRETATIE )

Terug Verder Homepage

WAAROM IS KENNIS BELANGRIJK?

- Peilers van een organisatie: mensen, grondstoffen, kapitaal, kennis.
- Kennis is dus de vierde productieverhogende factor
- Research, ontwikkeling en beheer van kennis is in westerse landen zeer
belangrijk
- Fundamentele kennis is minder aan slijtage onderhevig
- Afgeleide kennis moet steeds opnieuw up to date gehouden worden
- Op mensen kan bezuinigd worden: mechanisering, automatisering
- Op grondstoffen moet bezuinigd worden: lichtere constructies, betere motoren
- Op kapitaal zal bezuinigd kunnen worden: goedkopere productiemiddelen, -
oplossingen
- Op kennis mag niet bezuinigd worden: terug naar het verleden, alles per
trekschuit, stilstand is achteruitgang

Terug Verder Homepage

WELKE SOORTEN KENNIS BESTAAN ER?

- Indeling naar typering: kennis in de diepte, in de breedte , in de tijd
- Indeling naar algemene richting: Alfa-, Beta-, Gamma-kennis
- Indeling naar niveau: BO, VWO, WO, PWO, Fundamentele Research Instituten
- Indeling in abstractie niveau: concrete kennis, empirische kennis, abstracte kennis
- Indeling naar vakgebieden: Economie, Filosofie, Psychologie, Bedrijfskunde, Sociologie,
Techniek, Medische Wetenschappen
- Indeling naar toepassingsgebieden: Zuivere wetenschappen, Toegepaste wetenschapen
- Indeling naar marktsegmenten: Kennis voor : Bedrijven, Overheden, speciale beroepen
- Indeling naar tijdsduur: onderzoek commissies, projecten, kort geding

Terug Verder Homepage

WAT IS KENNISMANAGEMENT?

- Kennismanagement is goed kennisbeheer
-Verschillende fasen: ontwikkeling, rijping, volwassen kennis, beheersing
- Mensen, kennisdomein, theorieën, modellen, technieken, strategieën,
hulpmiddelen
- Mensen: geaardheid, eigenschappen, communiceren, groepsdynamica, denken
- Kennisdomein: vakgebieden, marktsituatie
- Theorieën: Analogieën, metaforen, hoofdlijnen versnellen kennistransfer
- Modellen verduidelijken bepaalde situaties: Matrixmethode, Business
Reengineering, Denkmodel Robin Groeneveld
- Technieken: structureren, redeneren, vinden
- Strategieën: lange termijn, korte termijn
- Hulpmiddelen: individuele gereedschappen, groepsgereedschappen

Terug Verder Homepage

WAT IS KENNISBOUWKUNDE?

- Het voortbrengen van nieuwe kennis
- Na initiële investering in research afdeling zijn dit operationele kosten
- Operationele kosten van een: Multinational: 5-10%, High Tech bedrijf: soms meer
dan 20% van omzet
-Niet alleen producten producerende bedrijven moeten in research investeren ook
dienstensector vb. RANDSTAD doet het reeds
-Ook non profit en overheidsinstellingen dienen bij te blijven: IT en
Kennistechnologie incorporeren

Terug Verder Homepage

HOE KUNNEN WE KENNIS VERGAREN?

- Belangrijke zaken begrijpen
- Zo mogelijk praktische ervaring opdoen
- Informatie over deze zaken verder verzamelen
- Binnen groepen discussieren
- Resultaten vastleggen
- Snelle ontsluitingsmethoden gebruiken
- Zorg dat technieken bij iedereen bekend zijn

Terug Verder Homepage

HOE KUNNEN WE KENNIS ONDERHOUDEN?

- Maak een plaatje of audit van het huidige kennisniveau
- Bepaal ook welk type kennis belangrijk is
- Maak een strategisch beleidsplan voor de komende 5 jaar
- Blijf ieder jaar monitoren hoe de stand van zaken is door de hele organisatie
- Blijf meer inspanning getroosten als u achter raakt op uw plan
- Stel uw plan bij als u teveel afwijkt van uw plan
- Zorg dat u bij blijft t.o.v. de nieuwste ontwikkelingen

Terug Verder Homepage

HOE KUNNEN WE KENNIS VERMEERDEREN?

Voor een organisatie geldt het volgende recept:
- Breng in kaart wat uw huidig kennisniveau is
- Bepaal de kennis vermeerdering t.o.v. vorig jaar
- Bepaal de relatieve vermeerdering t.o.v. het gewenste niveau
- Indien u meer wilt stijgen dan uw plan: kennis kopen of (mensen) inhuren
- Gebruik kennistoenamesnelheidbevorderendetechnieken (43)
- Als de vooruitgang nog niet voldoende is: lateraal denken

Terug Verder Homepage

HOE KUNNEN WE KENNIS VERKOPEN?

- Via producten of diensten volgens directe of indirecte wijze (vertegenwoordigers)
- Via de rechten (octrooien) direct of via makelaars
- Via verhuur (Uitzendbureaus, outplacementbureaus)
- Via detachering
- Via contracten
NB: 1. Kennis is, economisch gezien, niet altijd de alles bepalende factor,
de kennisvoortbrenger, tot nu toe meestal de mens, bepaalt in hoge mate het uiteindelijke succes
2. Toeval kan ten goede of ten kwade het succes beïnvloeden

Terug Verder Homepage

WAT IS ER NOG MEER NODIG VOOR GOED KENNISMANAGEMENT?

- Naast kennis zijn ook vaardigheden en attituden nodig.
- Ook een goede communicatie tussen kennisbezitters en anderen moet bestaan.
- Het toegankelijker maken van beschikbare kennis (zowel op individueel als
organisatorisch niveau) zal steeds belangrijker worden.
- Een goede inschatting van de marktsignalen voor overmorgen
- Een goede inschatting van de technische mogelijkheden voor overmorgen
- Een goede inschatting van de overheersende internationale verhoudingen voor
overmorgen

Terug Verder Homepage

WAT ZIJN DE DREMPELS BIJ GOED KENNISMANAGEMENT?

Randvoorwaarden voor de implementatie van goed kennismanagement
- Het moet voldoende draagvlak hebben binnen de organisatie.
- Het managementteam moet kennis als een belangrijke productiefactor willen
inzetten
- De activiteiten van de organisatie moeten voldoende kennisintensief zijn
- De organisatie moet korte communicatielijnen hebben
- Een open communicatie binnen de groep moet mogelijk zijn
- Voldoende expertise moet de mensen bijgebracht worden
- Bereid zijn om veranderingsprocessen als natuurlijke processen te beschouwen
- Bereid zijn om een bepaald percentage voor kennismanagement te investeren

Terug Verder Homepage

HOE IS KENNIS BETER TE ONTSLUITEN?

- Leg naast hardcopies van geschreven kennis ook electronische formaten zoals ASCII, WP,
Word, SGML, HTML aan.
Via KENNIS-STEWARDS en -INTERPRETEERDERS is de gezochte kennis sneller te bereiken
- Leg een menselijk kennisnetwerk aan en houd het up to date
- Bij het bewaren van kennis : structureer zo duidelijk mogelijk naar behoefte van de
ontvanger
- Bij grotere kennis verzamelingen meerdere toegangsmethoden aanbrengen
- Bij zeer grote kennissystemen (Intranet, internet) ook met zoekmachines naast
andere methoden
- Indien een algemeen kennissysteem wordt opgezet moet men rekening houden
met verschillende invalshoeken
- De hoeveelheid tekst t.o.v beeld, geluid en bewegend beeld bepaalt mede de keus
van het systeem.

Terug Verder Homepage

HOE KUNNEN WE KENNIS OPTIMALISEREN?

- Welke algemene factoren spelen een rol ?
- Binnen welk kennisdomein moet kennis ontwikkeld/beheerst worden?
- Breng het projectteam in kaart
- Breng de eigenschappen van de leider van het project in kaart

- Wat is de interactie op de groep?
- Breng de fasering aan
- Begroot de meerkosten voor de optimalisering van het project.
- Kies de benodigde systemen, hulpmiddelen en platform
- Geef aan wat de meerwaarde zal zijn
- Geef de uiteindelijke reductie aan kosten voor de organisatie aan.

- Implementeer de verschillende fasen:
Acquisitie, ontwerp,(RAD), prototype, evaluatie, beheersing.

EINDE....:Terug Overzicht Homepage