ACHTERGRONDEN 2

© 1996-2021 Ton Muller AllWell.nl



Simulatie (1)

Het blijkt mogelijk te zijn dat je steeds sneller kunt leren begrijpen en het geleerde ook kunt toepassen zonder dat je het wiel steeds opnieuw hoeft uit te vinden. Door analogieën te gebruiken kun je veel van wat je dient te weten om met succes een probleem op te lossen uit een vorige oplossing halen. Het is dus geen wonder dat men mensen met ervaring in een bepaald vakgebied zoekt. Over dit soort methoden en technieken en de voorwaarden om die met succes te kunnen gebruiken ben ik hier een verzameling aan het aanleggen. Het doet er eigenlijk niet toe van welk vakgebied de impuls uit afkomstig is, als het maar een bijdrage levert aan de gekozen doelstelling: de effectiviteit van ons denken, leren en handelen verbeteren.
Degenen die wat te vertellen hebben kunnen in dit huis hun bijdrage deponeren, in het belang van allen die het begrijpen.
Zie ook: Simulaties 2


Succesfactoren
Succesfactoren bij het effectief denken, leren en handelen zullen hier op deze site verzameld en voor iedereen beschikbaar gesteld worden. Op dit ogenblik ga ik ervan uit dat de persoon met zijn typering, zijn karakter , zijn voorkeuren en met al zijn eigenschappen, talenten en levenservaring en dus ook in een bepaalde Maslowfase beland is, het centrale punt is. Met de juiste motivatie, attitude, methoden en instrumentarium binnen zijn (woon-, werk-, studie en vrijetijds-) omgeving kan iedere persoon effectiever denken, leren en handelen, dus presteren.

Natuurlijk zal de één veel meer succes hebben dan de ander. Maar aangezien succes een complexe zaak is en niet zomaar volgens een rechte lijn of een eenvoudige formule te voorspellen is kan wel de kans worden vergroot om meer succes te hebben in het leven.

Een methode van Willem van Kooten om meer succes te hebben is de 4 T's methode:
1. Talenten, je moet die wel hebben voor hetgeen je van plan bent te doen.
2. Toewijding, je moet wel gedreven zijn om het te bereilen.
3. Tijgeren, je moet veel afzien om het te bereiken.
4. Timing, je moet wel weten wanneer je moet beginnen, vaart erin leggen en eindigen.

Volgens Motivation123 zou je eerst een verlangen naar iets moeten hebben, daarna moeten beslissen dat je het wilt en daarna het vol toewijding moeten nastreven.
Een verkorte versie van Willem van Kooten dus.

Als je veel wilt moet je eerst ook maar zien dat je niet gestresst raakt door alles wat op je afkomt.
En ken je eigen grenzen, genoeg is genoeg!

Je dient je startpositie en de randvoorwaarden wel goed te kennen en vervolgens dien je meetmethoden aan te wenden om het voortschrijden in de gekozen richting te kunnen evalueren. Zie ook het artikel Hoe kan ik effectiever denken, leren en handelen.
Daar het vaak voorkomt dat je niet alleen bent maar in een bepaalde groep, team of samenwerkingsverband behoort te functioneren zal ik bij groepsdynamica de groepsinteractie verder belichten.
Voorbeelden uit de praktijk zullen hier ter illustratie met de nodige anonimiteit worden vermeld.

- Volgens Teun van Aken (96):"Bij projectmanagement is de belangrijkste factor de bezieling die van de leider uitgaat om de denkkracht en de energie van de medewerkers goed in te zetten door ze te enthousiastmeren, ze uit te dagen en ze daarna los te laten......
Het gaat in onze kenniseconomie niet om managers maar om leiders die succesvol leiding kunnen geven aan denkwerk , het werk van de toekomst."
Mijn commentaar hierop is dat het wel waar is maar dat het wel vereist is dat je de gereedschappen van deze tijd ook erbij gebruikt. Anders ben je een goed leider uit het verleden....
Dat het aanleren van het gebruik van deze instrumenten weerstanden en vertragingen oproept ben ik het helemaal eens. Maar dat wisten we al toen alle (nieuwe) gereedschappen en hulpmiddelen voor het eerst hun intrede deden vanaf de stoommachine tot de PC.
Aan groepsdenkprocessen zal een aparte paragraaf worden gewijd omdat de interactie van verschillende mensen met hun verschillende denkwijzen een complexe zaak is die meer uitleg behoeft.


Motivatie
Veel mensen zijn er zich niet van bewust dat zij eigenlijk meer kunnen dan zij zelf voor mogelijk hielden. Dit komt omdat zij een beperkt inzicht hebben in hun potentiele mogelijkheden. Onder extreme omstandigheden zoals expedities, noodsituaties, oorlogen, komen mensen tot de ontdekking dat zij meer kunnen presteren dan zij voor mogelijk hielden. Voor een groot gedeelte kan dit toegeschreven worden aan motivatie, het willen bepaalt of iets gedaan wordt.
Toch is hier een grens te trekken of men soms nog gemotiveerd is om bepaalde dingen te doen. Wordt deze grens overschreden dan daalt de motivatie en zal het doel niet bereikt worden.
- Goede managers weten tot waar hun ploeg met hoge motivatie het moeilijke werk kan blijven doen.


Verlangen
Als je aan iets gebrek hebt verlang je er naar. En als je het eenmaal bezit is het verlangen weggeebt. Veel verkopers kennen deze behoefte van mensen en spelen daar op in. Zie ook behoeften patroon.
Sommige mensen blijven naar meer van het zelfde streven en komen daardoor in de problemen.
Volgens mij is een verlangen een overlevingsstrategie om jezelf en je soort in stand te houden maar je moet wel je grenzen kennen.
- Als je met windkracht 11 toch nog het dak opgaat omdat je verlangt dat je een paar dakpannen op hun plaats moet zetten heeft een stadgenoot van me z'n leven gekost.


Houding
Na de motivatie is een belangrijke succesfactor de attitude of houding die iemand ten aanzien van de omgeving, zijn groep of de organisatie waarin hij participeert aan de dag legt. Iemand met een negatieve instelling zal niet gauw door een organisatie gekozen worden. Een kritische houding hoeft nog niet altijd negatief te zijn. Maar teveel kritiek uiten op ongelegen momenten kan je net de das omdoen.
Dat een houding, dus een gedragspatroon niet alleen een gevolg is van een bepaalde wijze van opvoeding en/of educatie, is de laatste jaren wel bekend geworden. Het kan door een bepaalde levenservaring van je worden beïnvloed. Ook je denkvoorkeuren dus hersendominantie speelt hierbij een rol.


Ervaring
Wat je bewust meegemaakt hebt kun je als bagage in je verdere leven meenemen. Meestal heb je ervan geleerd. Als je er negatief door beinvloed wordt kan het je verdere leven en dat van anderen schaden. Door het combineren van situaties van wat je ervaren hebt met de problemen die je nu moet oplossen kun je sneller tot oplossingen komen.
Vaak zijn de nieuwe problemen analoog aan je vroegere ervaringen.
Als je met oogkleppen op door het leven gaat is je blikveld meestal onvoldoende om alles om je heen in je op te nemen. Bovendien hangt het nog van je observatievermogen af of je alles wat je met je zintuigen kunt waarnemen ook tot je kan laten doordringen.
- "Lessons learned" of " Case based reasoning" zijn termen die hier op slaan.
Door het verwerken van de ervaringen die men heeft komt men tot inzicht.


Instrumentarium
Een goed instrumentarium helpt ons bij ons werk: niet alleen een technische werkplaats of een moderne operatiekamer heeft veel gereedschappen ter beschikking, maar tegenwoordig heeft iedere huishouding wel tientallen gereedschappen om iets speciaals te doen. Het kan varieren van een tandenflosser, een hondennagelafkniptang via een keukenmachine tot een kettingzaag. Dus analoog hieraan kunnen wij bij ons denken en handelen zeker wat meer hulpmiddelen gebruiken.
De hele verzameling zal hier dus t.z.t. te vinden moeten zijn. Wie een goed gereedschap weet aan te dragen zou eigenlijk een erevermelding moeten krijgen. Voorlopig zal de aanbrenger het met een virtueel klopje op zijn schouder moeten doen.
Het zal nog uitgezocht moeten worden welk gereedschap bij welke (normaal, gezonde) persoon het beste past en welke wegen je het beste kunt bewandelen om bepaalde typen personen zover te krijgen dat ze het zien zitten om die gereedschappen ook te gebruiken met als doelstelling: effectiever denken, leren en handelen !
- Een goed gereedschap om van A naar B te komen (mits A-B < 5 km, het niet regent, je normaaal gezond bent) is een fiets. Ga je de afstand A-B verleggen naar 25 km dan pak je toch een auto als je die hebt of anders de trein. Een goede ligfiets kun je ook gebruiken maar nog maar 0,15 % van de mensen die fietsen, gebruiken ze.
- Een goed gereedschap om een complexe situatie binnen de zorgsector, waar de werkdruk op het onderwijs na, het hoogst is te helpen oplossen is het gebruik maken van analogieën uit de industrie. Er zal in deze beroepstak dus ook meer met Online Patienten Status Systemen gewerkt moeten worden. Nu is het pas op de IC afdelingen bijna zover.


Technieken (1)
In het verre verleden werden technieken die het denken bevorderden zoals het kunnen lezen en schrijven slechts aan de bevoorrechte geletterden voorbehouden. Zelfs het schrijven was monnikkenwerk. Vele analfabeten waren aangewezen op mondelinge kennisoverdracht. De gevolgen lieten zich raden: erwtensoep! Vandaag de dag kunnen de weinige analfabeten ook via de radio kennis bijgebracht worden. Persoonlijke mondelinge begeleiding is in dit land te duur geworden. De bevoorrechten van nu zijn de nu nog relatief weinigen die via cyberspace steeds meer en steeds sneller toegang hebben tot bronnen van kennis. De digibeten (een term van Maurice de Hond) moeten via andere media op de hoogte worden gebracht.
Verschillende workshops die vooral het handelen bij veranderingsprocessen belichten worden tegenwoordig overal in het land voor managers gegeven.

- Gelukkig krijgen de mensen in Afghanistan binnenkort behalve eten ook toegang tot vrije informatie ( de basis voor kennis) en vrije meningsuiting. Als ze tenminste nog niet te veel gedogmatiseerd zijn geworden. Wat ze, behalve eten, krijgen is een product van de techniek uit de vorige eeuw.
Zie ook Technieken 2

Achtergronden 3| Doelstelling | Inhoud | Verwijzingen| Terug naar homepage Homepage + zijframe