De starter (In bewerking)

De start
Als beginnend ondernemer kun je twee dingen doen. Vanuit het niets beginnen of een bestaande zaak overnemen.
Bij het laatste loop je minder risico's. Maar vergis je niet, het zal de volledige inzet van al je capaciteiten vergen. Dus ook de tijd dat je aan je partner of je gezin kunt spenderen zal in het gedrang komen.
Nadat je de bestaande zaak goed hebt bekeken en onderzocht hebt op alle mogelijkheden en gebreken en voor jezelf bepaald hebt of het wel waard is kun je het met geld van je financier overnemen.

Wat een zaak waard is is afhankelijk van de winst en omzet per jaar. Ook de omzetsnelheid speelt een rol. Uit de balans en winst&verliesrekening van de zaak die je wilt overnemen over de afgelopen vijf jaar kun je zien hoe de zaak financieel ervoor staat. Een deskundige kan je daarbij helpen of het allemaal klopt en de zaak dus een bepaalde waarde heeft. Kijk goed uit dat je geen lijken in de kast koopt. De schulden die nog open staan moeten allemaal bekend zijn! Als je het contract ondertekent moet er een exacte lijst zijn van de debiteuren en crediteuren. Ook de voorraad moet niet te hoog gewaardeerd zijn. Onverkoopbare spullen hebben geen waarde!

Als je weet tegen welke kosten de zaak winst gedraaid heeft kun je in je businessplan voor het eerste jaar de situatie zo laten of iets veranderen wat ten goede van de winstgevendheid kan werken.
Pas als je kunt inzien dat je zo goed als je voorganger hebt kunnen draaien en daarna meer greep hebt op de situatie kun je pas veranderingen aanbrengen in jouw richting. Een visie hebben welke produkten verkocht moeten worden en de manier waarop je het bij de klanten moet brengen is erg belangrijk. Je kunt kiezen voor een hoge omzetsnelheid bij wat lagere winstmarge of een betere kwaliteit en wat meer winst. Je moet wel weten welke klanten bij de oude zaak kopen. Koopjesjagers of trouwe klanten.
Welke manier van klantbenadering past bij het produkt, welke service? Bij welke inkoopvereniging is je voorganger aangesloten? Welke winstmarges nemen ze als richtlijn voor een grote stad? Welke konkurenten heb je in de buurt? Wat is je meerwaarde? Ga je je later specialiseren in bepaalde produkten? Hoeveel mensen lopen er per dag langs je zaak? Hoeveel lopen er binnen? Hoe kun je dit verbeteren? Wanneer komen ze je bevoorraden? Hoeveel vloeroppervlakte heb je ter beschikking?Voor de verkoop, voor de voorraad en voor de facilitaire voorzieningen? Hoeveel capaciteit aan personeel heb je dan nodig? Hoe kun je nieuwe klanten aantrekken? Hoe kun je klanten behouden? Hoe kun je je zaak beveiligen tegen winkel diefstal? Hoe kun je de relatie met je compagnon verbeteren? Hoe kun je nieuw kapitaal verwerven?

Na het eerste jaar:
Wat verkoopt goed en wat niet? Moeten nieuwe produktsgroepen geintoduceerd worden? Is er een evaluatie per produktgroep? Wat zijn de moeilijkste zaken? Waarom?

Terug naar IN-TERRA-NET |Terug naar de homepage | Terug naar de Inhoud |