
6:15 naar
de trein van 6:21
Motregen, in het
westen een donkere wolk.
In het gangpad
van een dubbeldekker.
In Overvecht
werden wij gecontroleerd. Van beneden kwam ook een conducteur.
In Utrecht de
trein van 6:43 naar Schiphol van spoor 7.
De conducteur
floot al maar liet ons toch binnen.
Daarna nog drie
mensen maar toen moest de vierde toch achterblijven
In het gangpad
bij de fietsen.
Via infobalie naar boven. Ook nog geld gewisseld en sinaasappel gegeten en fruitdrankje gedronken.

Checkin balie 26. Paspoortcontrole. Taxfree
gebied. Handbagage check en daarna in het vliegtuig. Tien minuten
getaxied en ongeveer om tien uur de lucht in. Eerst koffie
daarna maaltijd. Kip of pasta. Daarna nog water. Zaten eerst
dicht achter de vleugel. Daarna een rij verder weg. De zitplaats had
een beeldscherm erachter. Je kon de afgelegde afstand. Een film of wat muziek
beluisteren. Boven de oceaan
konden wij de zeespiegel niet zien vanwege het wolkendek. Maar bij het
naderen van Labrador werd het ons duidelijk waar we ons bevonden. De afdaling
naar Chicago ging betrekkelijk snel. Vanaf Daarna was het
een half uur lang uitchecken paspoortcontrole vingerscan van alle tien vingers.
Daarna bagage ophalen. First in last out. Met bagage naar de checkin balie. Zonder bagage met de treinrobot naar
terminal 1. Daar weer via de
poortjes. Alles liep fout. Verkeerde riij
aangesloten. Gevoelige scanner. Twee horloges nog aan. Heup en knoop gedetecteerd. Notebook 2 x
erdoor. Schoudertas ook twee maal. Schoenen moesten
ook uit evenals jas en trui. Boeing 767-300
was net op tijd bereikt. Stoel 31 J-K was weer achter de vleugel. Gelukkig aan
stuurboord aan de schaduwkant. Maar hij startte
niet vanwege mankement aan een paar toiletten. Na 1,5 uur
vertraging gingen wij pas de lucht in. De captain zei dat wij wel Wat tijd zullen terugverdienen in de lucht. Het werd een halfuur
terugwintijd. Het was nog niet
donker in LA. We liepen naar het hotel. Er waren tien mensen voor ons en maar 1
baliemedewerkster. Eindelijk kwam er nog een bij. Wij kregen kamer
608. Wilde douchen maar de kraan was erg stroef. Sterke monteur erbij die
vertelde hoe het moet. Ik kreeg hem daarna wel open maar José niet. ‘s avonds nog even naar het vliegveld gelopen om te kijken of
er nog wat te eten viel. Dat viel tegen.
Ook daarna nog een blok rondgelopen. Geen eten te koop. Mensen die een plastic
tasje met etenswaar hadden gekocht zeiden dat ze het op 20 minuten afstand van
het hotel (met de auto) hadden gekocht. Ten einde raad
toch bij de Palmira bar gegeten. De andere hotelbar
was dicht. Een slaatje eend
en Palmira vulden de maag en met een fles Merlot uit 2007 was onze honger gestild. Wel lekkere Californische wijn achteraf 340% duurder dan bij Walmart merkten wij. Maar de Mexicaanse bediening was heel
beleefd en goed. Te goed zelfs want mijn bord werd al weggehaald terwijl José
nog niet klaar was. Op de kamer nog
een poosje achter de computer gezeten. Internet was gratis en via een kabel te
bereiken. Daarna naar bed. Wij hadden deze
nacht niet zo goed geslapen. Tot half twee kon ik de slaap niet vatten. José
sliep pas in de ochtend in. Ik werd wakker van
de wekker die om 5:20 afliep. Terwijl José ons
ontbijt klaarmaakte keek ik nog even hoe het weer was in California
en Arizona. In ieder geval is het
zaterdag zonnig in de Canyon. Toen de deur
achter ons in het slot viel moest José snel weer naar binnen. Zij moest nog
even naar binnen om het licht uit te doen en een grote boodschap achter te
laten. Ik sjokte achter
haar aan toen de deur weer in het nachtslot was gegaan en had twee brieven in
de hand bestemd voor vrienden als afscheid. We stopten voor
de trein die naar Amersfoort ging. José had de
vorige dag al kaartjes voor Schiphol gekocht. Wij zaten in een
instapcoupé met veel forensen. Na drie stops
waren wij in Utrecht. Daar werd omgeroepen dat de verbinding met Rotterdam
vanwege werkzaamheden verbroken was. Maar dat hadden wij op het nieuws reeds gezien dat bij Woerden een goederentrein In onze fietshok
zaten wij keurig de gratis krant te lezen . José had
nog net een plaatsje. Ik zat op mijn koffer als op een paard. José stond naast een
vriendelijke oude man met een wat bruiner uiterlijk. Waarschijnlijk een
zuiderling of Turk. Hij was met zijn familie op vakantie naar zijn thuisland zo
te zien. Een ander familielid had een hoofddoek. Ze waren met z’n vieren. José vond dat
hij juist asociaal was door vier koffers op de stoel en ervoor te zetten zodat
zij geen gebruik kon maken van de zitplaats. Er waren twee
vouwfietsen in het hok. In het midden was een stang waar je de fietsen tegen
aan kon zetten als die van een normaal formaat zouden zijn. De vouwfietsen pasten er
zeker niet tegenaan. Het was buiig
weer want nu en dan was het zonniger en soms vielen er buien. Wij zijn nog
nooit van Utrecht naar Schiphol met de trein gegaan. De trein liep
parallel naast het Amsterdam-
Rijnkanaal. Wij maakten opmerkingen dat het water hoger was dan de spoorbaan.
De trein stopte
alleen bij de Arena en in Amsterdam-zuid. Ik zag dat
wij ook langs het gebouw van ING gingen. Ik dacht aan die mevrouw die ik bij de
Jager in Lage Vuursche had leren kennen bij de
55plussers wandeling op een donderdag. Die zou ook daar in de buurt wonen. Toen dook de
trein de ondergrondse van het station van Schiphol
in. Even later
konden wij bij de informatie-eiland van Schiphol vliegveld de weg vragen naar de checkin balie van United Airlines. “Links de rolbaan naar
boven nemen”, zei
de balie medewerkster. Even later vroeg iemand anders ons waar zij moest
inchecken. U kunt dat daar vragen zeiden wij en wij wezen naar het eiland waar
de twee medewerkers zaten achter een computerscherm. Boven aangekomen
gingen wij naar Gate 26 maar die was nog vrij leeg.
Wij gingen ergens op een bankje zitten en verorberden onze sinasappel en
dronken onze fruitsappakje. Daarna gingen wij naar het geldwisselkantoor om wat
Euro’s in Australisch geld om te wisselen. Pas daarna
gingen wij naar de balie van United Airlines. De koffers werden gewogen. De mijne was Toen het kwart
voor negen was konden wij verder en na eerst nog naar het toilet te zijn gegaan
konden wij door de bagage screening. Maar ik had er
wat langere tijd voor nodig want mijn boodschap was toen groter. Dus hoorde ik
de stem van José mijn naam roepen. En omdat zij mijn eerste Ja geroep niet
hoorde moest ik wel wat harder roepen dat ik er was. Bij het screenen
van de handbagage moesten sommigen hun schoenen uitdoen. Uit voorzorg had ik
dus de drie knopen waarmee ik mijn veter normaliter vastmaakte ook maar
losgemaakt. De rechterschoen ging nog wel maar de veter van mijn linkerschoen
was weerbarstig. Na veel getrek en geruk was hij los
maar toen stond ik al bij de band waar je je spullen
in een bakje moest deponeren die niet door het poortje moesten maar door een
scanapparaat. De vrouwelijke beambte vroeg of ik een laptop had en ik zei maar
ja. Zit hij in het zakje vroeg ze. En ik zei weer ja tegen haar. Maar er zit
ook wat anders in zei ze weer. Ja zei ik er zit ook
een muis en een voedingsapparaat in. Dan moet de
computer eruit zei ze weer. Dus dat deed ik maar braaf. Eindelijk waren
wij door de detectiepoort en
konden wij weer wachten. Anderen hadden
het moeilijker. Als je iets van metaal aan je riem had dan piepte het apparaat.
Maar volgens ons piepte hij wanneer hij er zin in had. Want ik had nog twee
horloges aan en José natuurlijk haar stalen heup. Maar toen konden
wij rustig kijken hoe anderen uitgekleed werden of zich moesten ontdoen van
schoeisel of andere kledingstukken. Wij keken al uit
over de slurf van de Boeing 767 die al klaar stond. Maar eerst mochten
de star reizigers en die business class geboekt
hadden over de ( Het weer werd
slechter en ik zag in het noordwesten twee regenbogen in de lucht. Daar maakte
ik een foto van. Toen wij het vliegtuig
ingingen moesten wij helemaal naar achteren naar rij 35 stoel J en K aan
stuurboord. Want als ik het goed gelezen had kon de 767-300 220 passagiers
meenemen. Wij gingen wel eerst door de business class
afdeling. Deze mensen zaten helemaal vooraan. Misschien een twintigtal
zitplaatsen met een tafeltje tussen een vooruit en een achteruitvliegende
passagier. Het duurde een poosje voordat wij onze
zitplaatsen gevonden hadden maar uiteindelijk waren wij zover. Samen met een
Nederlandse groep van drie personen wilden wij gaan zitten. Het bleek dat wij
midden tussen hen in kwamen te zitten. Als het niet druk is kunnen wij omruilen
zeiden wij tegen hen. Wij zouden om 9:55 vertrekken maar tien
minuten voor die tijd begon het vliegtuig al te taxieën.
Eerst werden wij door zo’n duwtractor naar achteren
geduwd. Tijdens het taxieën kregen wij de pantomime
van de stewards/stewardessen die ons voordeden hoe wij de noodgevallen
handleiding moesten interpreteren. Maar al gauw konden de motoren ons wel
zelf naar de startbaan voortstuwen. Het ging met zo’n Wij zagen er één die net voor ons over de
startbaan een aanloop nam. Het natte schuim zag je achter het vliegtuig omhoog spatten. Niet lang daarna waren wij aan de beurt.
Wij vlogen eerst naar het
noorden en bogen toen af naar het westen. Wij vonden dat het vliegtuig heel lang
bleef stijgen want het teken fasten seatbelts bleef maar branden. Nadat het sein veilig
was gingen wij van plaats ruilen en kregen wij kort daarop koffie met een
krakeling. Een half uur daarna, het was net elf uur
onze tijd kregen wij de lunch. Kip met rijst en salade en een koekje en wat te
drinken. Ik dronk sinasappelsap. José nam cola met
pasta, een broodje en ook salade. Wij keken naar buiten en zagen hoe eerst
de Noordzee met de boortorens onder ons voorbijgleden en daarna de lappendeken
(patchwork) van Oost Engeland onder ons voorbij kwam. Daarna was het weer onder
ons wat witter. Voor de mensen op aarde waarschijnlijk dus slechter. De meeste mensen waren
waarschijnlijk ook met vakantie. Twee van de drie van het groepje dat met ons
van plaats verwisselde gingen rechtstreeks naar Las Vegas. Tot nu toe viel alles nog mee. De
bediening was vriendelijk en het eten was niet slecht. Heerlijk was anders maar
ja je zit niet in een Michelin drie sterren restaurant. Gelukkig was de kip zodanig
mals dat ik met het plastic mesje het goed kon doorsnijden. Maar het aan mijn
vork prikken was een hele toer. Het leek wel of Uri Geller de vork bewerkt had of waren de Amerikanen nu
zodanig bang dat ze zelfs een stijve plastic vork als een potentieel wapen
beschouwen. Zo nu en dan maakte ik foto’s van het
wolkendek en ging ik om de beurt met José naar de W.C. Maar
niet gelijktijdig natuurlijk want iemand moest op de bagage letten. Het
ene wolkengebied na het andere schoof onder ons
voorbij. Af en toe schudde het vliegtuig even. Wij
vonden dat de 767 dunne vleugels had en ook slank van vorm. Het zal te maken
hebben met het gewicht van het vliegtuig en de meest economische weerstand ten
opzichte van het draagvermogen. De grens van de zee met Amerika was bewolkt
zodat we niet wisten hoe die er uit zag. Op de vliegkaart die achter de
stoelleuning voor ons kon worden bekeken op een schermpje, zag je dat wij over
Canada vlogen. Daarna staken wij de St. Lawrence Seeway over en kwamen boven de grote meren terecht. Op weg
daar naartoe kon je lezen dat er stedenzoals Halifax, Montreal,
Quebeck en Detroit ergens onder het vliegtuig waren.
We vlogen op
ongeveer In Chicago was het weer regenachtig net
als op Schiphol. Wij moesten eerst door de
paspoortcontrole waar wij alle tien vingers moesten laten scannen door
een scanapparaat. Daarna naar de bagageclaim. Met de bagage
naar de bagage intake station. Daarna gingen wij naar terminal 1. Eerst met
rolbanen en daarna met een robot treintje. Eerst stopte hij bij terminal 3,
toen 2 en eindelijk terminal 1. Ik had dus de gelegenheid om een film te
schieten. Toen nog door de personal
checkin poorten. Wij hadden de verkeerde rij gekozen en
het duurde heel erg lang voordat wij bij de poortjes kwamen. Alles werd heel
secuur gedaan. Schoenen uit jassen en truien uit. Riemen los. Laptops eruit en
toen door de poort. Wij
waren een kwartier voor de officiële vertrektijd in het vliegtuig
die bij Gate C15 stond. Maar toen het tijdstip was
aangebroken om te vertrekken kregen wij alleen een welkom aan boord speech en een mededeling dat er een toilet moest worden
gerepareerd. Na een half uur idem. Pas na anderhalf uur vertrokken wij. De
piloot zei dat hij de tijd zou inhalen. Het werd een uur vertraging. In de ochtend
was ik eerder wakker en na het douchen ging ik weer op internet, José had die
nacht ook slecht geslapen. De kamer had ook
een koffiezetapparaat met koffie zodat wij dat meteen maakten en dronken. Wij gingen
uitchecken en vroegen of de koffers nog in de kamer konden staan totdat wij de
auto hadden gehaald. De receptioniste zei ja en gaf ons een kaart waarop stond
waar AVIS te vinden was. Het was niet ver
van het hotel, goed door ons te belopen. José en ik
haalden de auto op een Chevrolet Cobalt en reden
ermee naar het hotel waar wij de koffers ophaalden. Het was een niet te grote
kofferbak. De koffers gingen er maar net in. Wij reden toen naaar het noorden en
daarna naar
het oosten en vervolgens gingen wij een freeway op
richting San Bernardino. Het was soms twaalf banen
dik en redelijk druk bezet
maar gelukkig geen files. Daarna daalde de
weg af richting Las Vegas. De gebouwen waren van ver al te zien. Ook de Stratosphere tower. Maar toen wij
de stad ingingen was hij verdwenen achter de andere hoge gebouwen. Het duurde
zeker. een half uur voordat wij het gevonden hadden.
José stond met de auto op een verkeerde plaats toen ik aan het inchecken was.
Maar zij kon de auto daarna ook rijden. In de avond gingen wij vroeg naar bed Tot een uur of
elf in bed gelegen. Daarna gedoucht en aangekleed. Twaalf uur naar
het centrum van Las Vegas gelopen in anderhalf uur. Vier of vijf trappen
gelopen om via voetgangersbruggen de weg over te steken. Veel gezien aan
reclame, kitsch en hoge gebouwen. Daarna weer
terug in anderhalf uur. Afstand totaal Om zeven uur ’s
avonds nog een keer de Las Vegas boulevard afgelopen tot het centrum, Een paar shows
gefilmd: Volcano en Treausure
Island Pirates. Daarna bij
Mc Donalds twee maal een slaatje besteld
en daar opgegeten. Om tien uur weer in het hotel na een keer fout te zijn gegaan met de
lift. Er zijn ook drie hotels en de
kleuren zijn gelijk. In totaal Daarna naar beneden gegaan om uit te
checken. Maar bij de uitcheckbalie kon je niet
reserveren voor dinsdag de 31ste. Dat kon je alleen telefonisch
doen. Dat kon je doen via de huistelefoon en de centrale die je dan naar
reserveringen doorverbond. Daarna met onze koffers en alle andere
bagage buitenom naar de auto. Binnendoor over het tapijt van de immense gokhal
is het te zwaar
trekken. Vlakbij het hotel ook aan de Las Vegas blvd was een tankstation Voor 20 dollar wilden wij tanken maar bij 16 dollar
was de tank vol. Er was voor We reden daarna direct naar het westen
totdat wij de Freeway kruisten en gingen toen de weg
richting LA op. Na een kwartier kwamen wij bij de afslag
naar Henderson. Maar de freeway
was tot die plaats nog steeds 12 baans en volbezet met auto’s. Bij Boulder
City werd de weg pas smal en bij de Hoover Dam was er
zelfs gelegenheid om te stoppen. En die stopten waren Nederlanders want José
hoorde Nederlandse woorden. Ik groette de landgenoten en daarna reden wij vijf
minuten achter hen aan. Ze waren een nieuwe bredere weg met een
brug aan het bouwen ten zuiden van de dam. Dan zou de route naar Kingman minder bochten krijgen.

Boven de wolken van Ierland Onze subjectieve beleving:
Tot een uur voor vertrek moesten wij voor de ingang van G3 wachten. José keek wat rond en ik zat
tegenover een andere computeraar het begin van de reis op te schrijven.

Onderweg alleen de vleugel, de wolken en het water als uitzicht

Wij zijn nu over de plas.
Uitzicht vanuit onze hotelkamer op het vliegveldDag
2: Woensdag 25 maart 2009: van Los Angeles naar Las Vegas

Even stoppen in de woestijn
Het weer was prachtig en na San Bernardino reden wij door de
woestijn. Drie keer gestopt. De eerste keer stopten wij bij Walmart
en sloegen wat proviand in. Brood, beleg en veel sapjes en drinkwaar.
Want wij gingen een woestijngebied in.
Bij de volgende stop was het een sanitaire stop. Bij de
derde bij Barstow, herkenden wij het niet meer terug.
Het was een toeristenoord geworden.

Een outlet midden in nowhereland
Dag 3: Donderdag 26 maart 2009: In Las Vegas
Een gok-oase in de woestijn
De schone schijnwereld
Eerst koffie gemaakt met de dompelaar op 110
Volt. Het duurde wel een half uur voordat een beker warm was om de koffie erin
op te lossen. Daarna nog een kwartier voordat het is bezonken. Er was te weinig
suiker naar mijn smaak erin gedaan dus weer geroerd en moeten wachten tot het
is bezonken. Maar uiteindelijk toch koffie met suiker gedronken.
Nieuwe brug in aanbouw bij de Hoover Dam