Verhuizing2


De eerste lading was 316 kg

Verhuizing van Goes naar Den Dolder
Een jaar van tevoren hadden Ton en Toos al voorbereidingen getroffen om te gaan verhuizen
Ze wilden van Goes naar een plaats dichter bij het centrum van Nederland verhuizen. Want daar in de buurt woont hun dochter en Toos is dan ook dichter bij de bossen geboren waar ze toch heimwee naar heeft.


Voor het nieuwe huis was dit voorlopig mijn staplaats

De jacht op het nieuwe huis heeft Ton bij hun afscheid van vrienden en kennissen in Goes in een Powerpoint presentatie vastgelegd.
Dit deel geeft alleen de verhuizing naar het door hen gekozen en gekochte huis weer. Ook over Tiga heeft hij een afscheidsrede bijgevoegd want die had geen zin om mee te verhuizen en nam voortijdijdig afscheid van ons door aan een hartstilstand dood te gaan.
Maar voorlopig is de plek voor hun nieuwe huis mijn tijdelijke staplaats.

Ton had ingeschat dat hij 15 keer met mij heen en weer moest rijden om de huisraad hierheen te krijgen.
Hij had ook ingecalculeerd dat hij een weekeinde een 3,5 tonner moest huren om de grote kasten en de piano te kunnen vervoeren.
Een maand van te voren had hij dat met de verhuurder geregeld.

Hij maakte een schema welke huisraad weg moest en welke mee moest. Hij kwam op 47 % wegdoen en dus 53 % meenemen.
Maar de indeling van het nieuwe huis was heel anders als zijn oude huis. Veel ruimte om zijn gereedschappen voor hobby en tuin op te bergen had hij niet in het nieuwe huis.
Als het niet uit de breedte komt moet het maar in de hoogte, zei hij eens.
En als eerste prioriteit zorgde hij eerst voor een werkplaats waar hij zijn spullen kon herbergen. Hij bouwde de eerste dagen een werkbank en een fietsopslagplaats dat verrijdbaar was. Zo kon hij alle zaken die verbouwd moesten worden sneller op orde krijgen.
Dat alles moest in de (kleine) garage gehuisvest worden.
De schappen die hij bouwde mocht hij niet aan de dunne muur hangen dus liet hij alles op de werkbank rusten. Die bouwde hij zo stevig dat die er wel tegen kon.
Bovendien had hij de bovenkant van de staanders aan de nokbalk verankerd.

Bij een van de ontmoetingen met de oude eigenaar van het nieuwe huis had Ton aan hem gevraagd of hij vast wat boeken in de kelder mocht deponeren. Die had geen bezwaar maar bij het terug brengen van de sleutel maakte de makelaar bezwaar tegen deze handelwijze vanwege de verzekering van het pand en inboedel.
Dus deed Ton maar geen verdere pogingen om vast wat spullen te verhuizen.

Maar bij de overdracht had hij meteen een lading in mij meegenomen.

Onze buurman in Goes bood aan om zijn karretje te gebruiken. Dat liet Ton zich geen twee keer zeggen. Hij heeft hem dus negen keer gebruikt.
De eerste keer was hij wel heel voorzichtig want ik had maar 57 KW in mijn motor ter beschikking.
Bij de klim uit de Vlaketunnel keek hij op mijn snelheidsmeter of ik wel boven de 80 km/hr uit kon komen.
Toen dat goed lukte durfde hij het karretje en mijzelf wat meer vol te laden
Hij bleef in het begin ook achter alle vrachtauto's aan rijden. Dat scheelde veel aan brandstof. Ik haalde zo wel 1 op 11. Dat is 10% minder brandstofverbruik!

Maar gaandeweg had hij toch meer belangstelling om zo snel mogelijk de boedel naar Den Dolder over te brengen.
Hij reed mij dus zo snel als het maar kon naar Den Dolder en na de zevende keer kwam hij tot de conclusie dat een grotere broer van me de piano en grote kasten van me moesten overnemen om te verhuizen. Ik had daar geen bezwaar tegen dan kon ik voor het huis op de spullen passen.

Ton huurde een 3,5 tonner van een bedrijf in Vianen en reed daarmee naar Goes waar zijn kleindochter al zat te wachten tot zij mee kon rijden. Dat had hij aan haar beloofd. Haar vader, Ton's zoon, zou hem helpen met laden en lossen.
Met drie keer rijden waren de grote spullen over en ook kon de oudste kleinzoon een keet met de 3,5 tonner meerijden.
De ladder van 9,5 meter kon er niet in ook wren het maar delen van 5 meter.
Dus zaagde Ton er wat vanaf en kon hij zo toch nog wat delen over houden om de nok van het nieuwe huis van 8 m hoogte te bereiken.

De tweede lading was al wat zwaarder



Verder Terug Naar boven Gullivert's Home Page Idem+zijframe