OLIEVERBRUIK

Zoals ik in het begin van mijn tochten met mijn baas reeds heb verteld vertrouwde hij mijn olieverbruik niet erg.
Hij hield mijn verbruik minitieus bij en van 1 op 450 kwam hij op het laatst op 1 op 80 km. Met diesel kwam ik 1 liter op 10 km en met olie 10 liter op een tank diesel van 80 liter.
De eerste onderzoeken die hij de garage liet verrichten toen ik 1 op 400 km had gereden op olie leverden niets op. Later toen ik dus op een rit naar zijn dochter van 160 km 2 liter olie moest tanken vond hij het de spuigaten toch uitlopen. Hij wilde dus een ruilmotor voor mij laten inbouwen.
Een ruilmotor kost "slechts" 2500 Euro exlusief BTW. Maar de uit en inbouwkosten verdubbelden het bedrag bijna. Dus liet hij verschillende garages en gespecialiseerde motorrevisie bedrijven aanbiedingen doen.
Uiteindelijk bleek de VW-garage toch een goede en goedkopere oplossing te kunnen bieden. Zij stelden voor om tweederde van mijn motorblok, het onderste deel, te vernieuwen. Dat hield in dat ik een nieuw carterblok en een middenblok inclusief cilinders en zuigers zou krijgen. Alleen mijn kleppen gedeelte zou nog als van ouds zijn.
Ik moest dus drie dagen in de garage verblijven terwijl de monteurs mijn motorblok eerst uitbouwden en later de nieuwe onderdelen ook terug monteerden.
Op de derde dag tussen de middag, ging mijn baas toch even langs om te kijken hoe het met mij ging.
Hij trof het helemaal, want de werkplaatschef zei dat de monteurs mijn hart net weer aan de gang hebben geholpen. Mijn baas zag en hoorde hoe mijn hart rustig stationair klopte en dat mijn uitlaatgassen in een afzuiginstallatie verdwenen. Maar aan de hand van het licht kloppend geluid voelde hij het aan dat ik weer beter was.
Hij vroeg ook aan de monteurs hoe mijn oude hart er uitzag. Die lag onder een plastic zeil in een hoek van de werkplaats. Bij navraag bleek dat een zuiger toch bij de kop en zijde beschadigd was. Vermoedelijk doordat de distributieriem niet goed meer functioneerde.Dat was waarschijnlijk waarom mijn vorige baas mijn distributieriem moest laten vervangen.
Mijn baas kreeg te horen dat hij de eerste tijd mijn olieverbruik in de gaten moest houden. Nou dat zou hij zeker doen. Maar na de eerste vijf honderd km kon hij nog geen verbruik constateren. En na 800 km slechts een geringe hoeveelheid. Hij zou alles wel weer goed op schrift stellen wat ik zou verbruiken.
Na de eerste rondrit door Nederland is mijn oliepeil niet noememenswaard gedaald
Na de tweede rondrit door Zuid Limburg en zuid Nederland is het verbruik ongeveer 1 op 1600 km gemeten.
Maar Ton ontdekte dat ze vergeten hadden de ruitensproeier reservoir terug te monteren. Want eerst merkte hij op dat hij mijn ruiten niet kon schoon sproeien en bij het oliepeil controleren zag hij een los plastic slangetje los bungelen die hij nergens aan vast kon maken. Zodoende merkte hij op dat het reservoir ontbrak.
Hij belde bij terugkomst meteen de garage op en vertelde dat hij een watertankje miste. Maar na een dag zoeken zei de werkplaatschef dat zij het reservoir niet hadden. Maar of hij met mij even naar hem toe konden gaan dan bekeek hij wel wat er werkelijk aan de hand was.
Na de lunch gingen wij die dag naar de garage en al gauw ontdekte de werkplaatschef dat de watertank er wel in zat maar dat het op een plaats zat waar Ton het niet verwachtte.
Maar hij zei ook dat waarschijnlijk ratten de slang doorgeknaagd hadden.
Na een slangkoppeling er tussen gezet te hebben was het euvel verholpen en was iedereen blij.
Ton vertelde ook dat hij eerst geen olieverbruik kon meten maar na de rit in het Limburgse terrein was het nu 1 op 1600 km. Het moet straks beter worden zei de werkplaatschef.
En na de vakantie in Winterberg was het gemiddelde olieverbruik al 1 op 4000 km en na Spanje/Frankrijk in 2007 zelfs al 1 op 10000 km
De voorraad olie die hij voor mij gekocht had zou misschien voor mijn verdere leven wel genoeg zijn.
Verder Terug Naar boven Gullivert's Home Page Idem+zijframe