SLOWAKIJĖ 2005



Deel 1: .......Voorbereidingen
Deel 2: ...............De heenreis
Deel 3: ...............De terugreis
Deel 4: ...................Evaluatie

Deel 1 : Voorbereidingen

Reisroute uitstippelen

Ton had een maand van te voren mij APK laten keuren. Ik werd goed gekeurd en ook de roetmeting was OK. Maar omdat hij het niet vertrouwde kocht hij toch een heleboel olie voor mijn motor in en hield mijn olieverbruik goed in de gaten.

Hij vergeleek de checklijst voor Italie van vorig jaar met wat hij dit jaar nodig had aan bagage.
Het verschilde natuurlijk niet veel met uitzondering van de kaarten en reisgidsen. Bovendien had hij meer olie ingeslagen in mijn binnenste want toen wij naar een feestje van zijn zwager gingen en wij achter zijn zwager aan moesten rijden op de Duitse Autobahn, moest ik toch hard aanpoten om hem bij te houden. Dat verbruikte natuurlijk meer olie dan nodig was.
Op de terugweg in de bocht op de splitsing bij Roosendaal piepte ik dat ik te weinig olie in mijn carter had. Ton stopte kort daarna en goot mij weer vol met olie en dat was een hele tank van 5 liter vol want mijn carter was bijna leeg.

Ton besloot toch te kijken wat er met mijn hart gedaan kon worden, mijn motor dus. Hij zocht op internet waar een ruilhart voor mij gekocht kon worden. Hij informeerde ook naar de prijs en op welke manier het gedaan kon worden. Een ruilhart koste tussen de twee en drie duizend Euro en daar konden nog vijf tot negenhonderd Euro uit- en inbouwkosten bovenop komen. Het zou dus inclusiefde BTW wel een dikke drieduizend Euro gaan kosten. Meer dan de camperkosten van een half jaar reizen dus. Of als je het per vliegtuig doet kun je het met z'n vieren doen naar Auckland en terug.

Hij belde de garage waar hij mij APK liet keuren en vroeg of hij een betere aanbieding had. Die zei dat het niet binnen een week te doen was. Dan vertrek ik eerst met vakantie en neem nog meer olie mee, zei Ton.

Dus kocht hij nog meer olie in en elke keer als hij olie tankte berekende hij hoeveel km ik met de laatste liters olie gereden had. Het gemiddelde was nog ongeveer tweehonderd vijftig km per liter maar de laatste tijd ging het tot onder de 150 km.
Voor een reis van vierduizend km had ik dus ruim vijf en dertig liter olie nodig of zeven kannen van vijf liter.

Van een roeigenoot kreeg hij nog adviezen en een kaart van Slowakije mee want die roeigenoot had een Slowaakse schoonzoon en kwam vaker in dat land.

Ook bevolen ze de stad Rothenburg aan om die te bezoeken. De stad lag tussen Heidelberg en Nurnberg in en lag ook op onze route.

Het weekend voor de reis aanving gingen we nog naar Ton en Toos' dochter om op hun kinderen te passen.

Aangezien de hele familie net voor dat weekend in Goes waren geweest was het weerzien dus direct daarna.

Behalve Ton's MTB en de slaapspullen om een paar dagen buiten mij te verblijven bleef alles in mijn binnenste. Natuurlijk was Toos' fiets en de kist ook aan mijn achterste blijven zitten.

En zo gingen wij op bevrijdingsdag, bij stralend weer, op weg naar......................... tjsa, dat wisten wij toen nog niet.

Verder Terug Naar boven Home Page