U kunt het alfabet gebruiken om snel naar een andere gezochte term te springen:

A B C D E F G H I J K1 L M N O P Q R S T U V W Z

KENNISMACHT De machtsuitoefenig vanuit een positie waar unieke kennis de doorslag geeft bv. kennis over de productie van de atoombom
KENNISMAKELAAR Bemiddelaar of adviseur die tussen KENNISBRON en KENNISVRAGER diensten aanbiedt.
KENNISMANAGER Degene die de (deel)kennis binnen de organisatie moet beheren en de verdere ontwikkeling in stand moet houden.
KENNIS REPRESENTATIE De manier waarop EXPLICIETE KENNIS vastgelegd en voor anderen beschikbaar wordt gesteld. Zie ook SEMANTISCHE NETWERKEN, FRAMES, REGELS en CONCEPTEN.
KENNISMANAGEMENT Het beheren en beheersen van kennis; een vakgebied dat momenteel sterk in de belangstelling staat. Overlapping van Beta, Gamma en Alfa-kennis. Het wordt momenteel bestudeerd vanuit de economische, de bedrijfskundige, de technologische, de psychologische, de sociale en de maatschappelijke invalshoek.
KENNISMANAGEMENT AUDIT Een onderzoek naar de bijdrage die kennismanagement voor de organisatie kan betekenen. Naar Groen (Groen, 97) onderscheidt men twee fasen: voor welk deel van de organisatie is het rendement het hoogst en hoe kan men door goed kennismanagement het operationeel functioneren van de afdeling verder verbeteren.
KENNISMANAGEMENT SCENARIO Volgens Bair (Bair, 97) is de verwachting van een organisatie die bezig is kennismanagement te implementeren in het begin te optimistisch. Na een val herstelt zich de waardering voor het proces en zal zich afvlakkend naar de toekomst begeven.
Zie ook verwachtingspatroon van KENNISMANAGEMENT
KENNISMANAGEMENT TRAJECT Organisaties gebruiken INFORMATIE ( opgeslagen als DATA ) verwerken deze tot KENNIS en na een BESLISSINGSPROCEDURE komen zij tot HANDELINGEN die de beoogde DOELEN nastreven. Sommige trajecten worden eenmalig doorlopen maar sommige deeltrajecten kunnen een repeterend karakter hebben door terugkoppelingen. Zie ook het KENNISMANAGEMENT TRAJECT volgens ALL WELL Thinkware
KENNISNETWERK Tot een zelfde groep behorende personen en/of organisaties die elkaar hun kennis delen met het doel sneller en/of kwalitatief/kwantitatief betere kennis te vergaren; deze methode wordt tegenwoordig gepropageerd dmv speerpunt projecten zoals: "Plato", "Vlechtwerken", " Maak kennis met"
KENNISNIVEAU Mate van kennisbeheersing; bv. gradaties volgens regulier onderwijs: BO, MO, VWO, WO, PAO
KENNISOBJECT Zaken die binnen een organisatie met kennis te maken hebben
KENNISOFFENSIEF Een boek van Dany Jacobs (Jacobs, 96) dat gaat over slim concurreren in de kenniseconomie in de KENNISDELTA gebaseerd op zijn ELF KENNISLAGEN MODEL
KENNISONTWIKKELING Het verbeteren van bestaande kennis in een bepaald vakgebied of kennisdomein; dit is de derde stap in de KENNISWAARDE-KETEN
KENNISOVERDRACHT Het doorgeven van KENNIS aan anderen dmv. workshops, instructies, oefeningen, KENNISGEVINGEN, besprekingen, enz; Zie ook KENNISTRANSFER
KENNISproductIVITEIT De mate waarin kennis ontwikkeld kan worden gemeten in kwaliteit en kwantiteit.
KENNIS-RETRIEVAL SYSTEEM Een systeem waarmee de EXPLICIETE- en IMPLICIETE-KENNIS snel gevonden kan worden.
Zie ook KENNISSYSTEEM.
KENNISREVOLUTIE De hoge veranderingssnelheid die momenteel heerst wordt door veel mensen als een te abrupte verandering gezien en spreken dan van een revolutie.
KENNISREVOLUTIE-TIJDPERK Door sommigen wordt het einde van de jaren negentig van de 20e eeuw gezien als het begin van een nieuw tijdperk: het KENNISREVOLUTIE-TIJDPERK waarin mensen met methoden, technieken en hulpmiddelen hun denkprocessen kunnen versnellen. Door het bovendien toepassen van verschillende versnellende factoren zoals ATTITUDEN en VAARDIGHEDEN kunnen deze processen ook daadwerkelijk worden geconcretiseerd.
KENNISSAMENLEVING Een maatschappij die voor een groot gedeelte afhankelijk is van de bij hen aanwezige kennis
KENNIS SCAN Kort onderzoek naar de aanwezige kennis binnen een organisatie
KENNIS-STEWARD Degene die de kennis als dienst van de bron naar de afnemer brengt. Bij kennisintensieve organisaties die deze kennis aan derden willen overbrengen is deze functionaris een steeds belangrijker wordende figuur.
KENNISSTAD Een stad die het centrum vormt van een bepaald soort kennis
KENNIS-SWOT Sterkten-zwakten-kansen-bedreigingen analyse mbt de aanwezige en toe te passen kennis voor een organisatie
KENNIS-SYSTEEM Een samenstel van hulpmiddelen, zoals SOFTWARE, DATABASES, MODELLEN en REGELGEVING dat ten doel heeft de aanwezige kennis efficient te exploiteren.
KENNISTECHNOLOGIE Toegepaste kenniswetenschap; technieken die betrekking hebben op kennis in het algemeen
KENNISTERM Een woord dat specifiek binnen het KENNISMANAGEMENT KENNISDOMEIN gebruikt wordt
KENNIS-TOEPASSING Het actueel toepassen van de relevante IMPLICIETE KENNIS; dit is de vijfde stap in de KENNISWAARDE-KETEN
KENNISTRANSFER Het op een bepaalde manier verkopen of overbrengen van kennis; zie KENNISOVERDRACHT
KENNIS VAN ZAKEN Het bezitten van de IMPLICIETE KENNIS in een bepaald vakgebied
KENNISVASTLEGGING Het fixeren van kennis op verschillende media: papier, film, magnetische dragers, optisch leesbare dragers enz.
KENNIS-VASSTELLING De tweede stap in de KENNISWAARDE-KETEN, welke relevante kennis er wordt gebruikt.
KENNISVERSPREIDING Het distribueren van kennis binnen of buiten de organisatie met een bepaald oogmerk, met of zonder de hulp van KENNIS-STEWARDS; de vierde stap in de KENNISWAARDE-KETEN
KENNIS VOOR MORGEN Het thema van het nationale KENNISDEBAT, kennis voor het jaar 2010
KENNISVORM Soort KENNIS; bv. SOCIOLOGIE, WERKTUIGBOUW, GEZONDHEIDSWETENSCHAPPEN
KENNIS-VRAGER De organisatie die kennis nodig heeft
KENNIS-WAARDEKETEN Volgens Weggeman (Weggeman, 96) kan de kenniscyclus binnen een organisatie in een KENNISWAARDEKETEN worden voorgesteld: _inventarisatie, _ vaststelling, _ontwikkeling, _toepassing, _verspreiding en _afstoting.
KENNISWERKER Iemand die voornamelijk INFORMATIE / KENNIS bewerkt als PRODUCT of DIENST
KENNISWERVING Het verkrijgen van kennis door ontwikkeling, acquisitie of andere methoden
KENNISZOEKER Degene die bepaald soort kennis zoekt.
KETEN Aaneengesloten rij van zaken, personen of organisaties of combinaties daarvan Ketens geven een bepaald verband, dus sterkte
KEY VALUES INVOLVED Een gereedschap van de Bono dat aangeeft dat de waarden die je belangrijk vindt het uiteindelijke oordeel beinvloeden
KLANTGERICHT DENKEN Het tot in details nagaan hoe de klant het product of de aangeboden dienst ziet en met deze kennis de organisatie zodanig opstellen en er naar handelen dat er nog betere resultaten uit voortvloeit.
KLIKKEN Een term stammende uit de drukknoop periode, het moet bij elkaar passen
KNAPHEIDSDENKEN Het in de diepte nadenken binnen een eng gebied van de wetenschap of een probleem; dit is een term van De Bono
KNOWLEDGE ANNEALING Een term van Neil Larson; samensmelting van KENNIS binnen een samenwerkende groep mensen m.b.v. HULPMIDDELEN.
KNOWLEDGE ENGINEERING Een Amerikaanse benaming voor kennisbouwkunde, wordt meer als toegepaste wetenschap bedreven.
KNOW'S Degenen die weten
KNOW NOT'S Degenen die het (nog) niet weten
KOERS Algemene richting naar het doel, nog niet geoptimaliseerd
KOESTEREN Goed verzorgen; methode om in een bepaald gebied kwalitatief goede resultaten te bereiken.
KOOP Acroniem voor Klant Order Ontkoppel Punt, een veel gebruikt begrip bij de Just-in-Time logistiek methode
KOERSBEPALING Proces om tot een algemene richting waarin men op wil gaan te geraken
KREATIVITEIT zelfde als creativiteit
KUNNEN Het in staat zijn om met inzet van TALENT, IQ, OPLEIDING en MOTIVATIE een vraagstuk op te lossen
KUNDE Het goed kunnen toepassen van de begrepen KENNIS. Dit vergt ERVARING, VAARDIGHEDEN en bepaalde ATTITUDEN
KVA Kennis, Vaardigheden en Attituden, door de Algemene Werkgevers Vereniging in kaart gebrachte, nodige menselijke eigenschappen voor bepaalde functies
KWALITEIT Meetbare eigenschappen van een product of dienst
KWEKEN Verder ontwikkelen van een METHODE, TECHNIEK , VAARDIGHEID of een SYSTEEM


U kunt het alfabet gebruiken om snel naar een andere gezochte term te springen:

A B C D E F G H I J K1 K2 L M N O P Q R S T U V W Z

Terug Verder Overzicht Homepage